Wart Wamsteker (1970) studeerde Sonologie aan het Haags conservatorium. Tijdens deze studie maakt hij oa. voor Paul & Menno de Nooijer muziek en geluid voor en aantal korte animaties. Na zijn studie in 1997, wordt Wart gevraagd om voor hun speelfilm “EXIT” ook muziek te maken. Tijdens de mixage leert hij Peter Flamman kennen die voor deze film de geluidsnabewerking doet. Deze ontmoeting bevalt wederzijds en Wart en Peter besluiten samen te gaan werken.
In 1997 is de Nederlandse filmwereld nog klein maar rond de eeuwwisseling wordt er een zogenaamde CV constructie ingesteld waardoor de budgetten van speelfilm enorm toenemen. Dankbaar gebruikmakend van deze luxe ontwerpt Wart de geluidseffecten voor de eerste CV film “LEK” van Jean van der Velde. Dankzij het grotere budget is er ruimte om te experimenteren en elk element veel aandacht te geven wat de film een hele rijke en bijzondere sounddesign oplevert, maar Wart ook de mogelijk geeft veel te ontdekken en te leren.
In de jaren daarna blijft Wart in deze samenwerking het sounddesign ontwerpen voor vele speelfilm, tv film/series en andere projecten. Ook krijgt hij af en toe de kans om muziek te maken. Bijvoorbeeld voor de kinder serie “ABI” in 2008 van Simone van Dusseldorp en haar speelfilm “Kikkerdril” in 2009. En ook spannende projecten zoals het geluidsontwerp voor de afdeling “Micropia” van Artis.
Ook veel internationale co-producties komen op zijn pad. Belgisch, Palestijns, Iers, Pools, India's .... het verrijkt zijn pallet .
2014 Is een jaar van verandering. Voor het sounddesign van “de Poel” van Chris Mitchel wint hij een gouden kalf, en kort daarna verhuist Wart terug naar het Noorden van Nederland en gaat daar vanuit een studio aan huis werken. Een gewaagde stap want speelfilms worden hoofdzakelijk vanuit Amsterdam gemaakt. Toch blijven de projecten niet.
Daarnaast heeft Wart ook de ambitie om mee te werken aan producties uit het Noorden. Hij legt contact met film producent Klaas de Jong uit Friesland wat in 2016 tot de sounddesign van de film “Sneek Week” van Martijn Heijne leidt. En in 2017 wordt Wart betrokken bij de indrukwekkende documentaire serie “Rockumentary Grunn” van Roeland Dijksterhuis. In 2018 is Wart gaan samenwerken met de filmmakers als Tom Tieman, Saskia Jeulink en Fedde Hoekstra.
Film is een totaal product. Er is niet zoiets als het geluid of beeld of muziek. De kijker ervaart het als een eenheid. Het is deze eenheid die Wart nastreeft. Alles hangt samen en moet een tijdje kunnen broeien zodat er een symbiose van de verschillende elementen ontstaat. Het feit dat de geluidsnabewerking vaak de laatste (inhoudelijke) stap in het proces is maakt het juist bijzonder boeiend. Alle uitgestelde beslissingen moeten hier worden genomen. Grenzen vervagen, disciplines versmelten, techniek wordt instrument.
De film is de baas.